Mot nya mål!


Fabbe är extremt tydlig på att visa när det är dags att ta det lugnt i träningen men även det motsatta - När han är  Extremt arbetsvillig och på hugget! Just nu är vi inne i en bra träningsperiod. 

Kristian sa något klokt häromdagen då vi red lektion för honom. Fabbes pass måste man dela in i tre olika faser. Fas 1 - att han ska gå fram. Fas 2 - bli mjuk och eftergiven. Fas 3 - plocka upp formen och träna på. Dagar då tanken är att Fabbe ska ta det lugnt och bara joggas så är det väldigt viktigt att jag tar mig igenom Fas 1 och in i Fas 2. Igår var det jogging dvs fas 1&2. Idag var planen att rida mer ordentligt och öva på rörelser och byten, dvs i Fas 3. Det går inte att börja ett pass i fas 2 och när jag börjar i fas 1 känns det ibland omöjligt att ta sig till fas 3.. 😛 Men När vi har tagit oss igenom de första faserna så går allt väldigT enkelt. Han svarar fram och kan samla sig, göra alla rörelser och öva på nya. 

Vi har börja jobba lite med galoppombyten. Det gäller att jag har en kort men aktiv galopp, då byter han rent. Stora och luftiga byten får vi trimma på till hösten, nu gäller det bara att få till rena byten! Det är lite svårare att byta från höger till vänster, allt måste stämma. Bra galopp, rak, inte för lite skänkel, inte för mycket skänkel. Men när vi pratar om svårt så är det fortfarande enkelt, det första bytet var orent, det andra var rent men då kickade han mot skänkeln ett språng efter bytet och det tredje var klockrent. 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0