Lärorik lektion.


Just nu vilar stallets ungdomar, så i onsdags fick Nalle hoppa in och gå en ridlektion för Hasse. 

Vi började att rida i en lägre form, jag skulle hitta känslan av att få honom lång och låg utan några spänningar, sen därefter kom vi till samma känsla fast i olika tempon. Efter uppvärmingen var det dags att få honom jämnare. Vilken sida släppte han ryggen? Hur skulle jag gå till väga för att jämna ut honom? Var han inne i inramningen? Höger sida, få upp bålen och rama in är svaren på dessa frågor. Enkelt, eller hur? 

När allt var på plats och han jobbade på jämnt över ryggen så fick jag sitta och njuta över hur fin gamle Nalle är! Snart 22 år, pigg, fräsch och gör trav och galoppslutor bättre än alla andra hästar jag ridit på. Dessutom gör han rätt, när jag gör rätt och ger ryttaren en väldigt bra ridkänsla. 

Det var en sån rolig och lärorik lektion i onsdags! Fler sånna, oftare! En gång i månaden är helt klart på tok för lite.. Hör du det Hasse?  





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0