Galoppombyten i varje (lyckan är total, haha)

 
Idag gjorde jag och Theo något som jag inte trodde att vi skulle lyckas genomföra - GALOPPOMBYTEN I VARJE!! 
 
Jag och Theo åkte iväg till ridhuset för att trimma lite på en lång dressyrbana. Vid stallet har vi "bara" en 20x40 ridplan, och det blir ibland något för kort när jag rider på min stora vackra häst (Hehe). Eftersom jag skulle dressyra på riktigt fick kandaret åka på. Han har gått mycket bättre på det sen Felicia tipsade mig om att sätta på ett nackludd på nackstycket. Jag har faktiskt börjat funder (obs! Bara funderar) om det kanske är värt att köpa ett PS of Sweden kandar. Är det någon som har ett sånt? Fungerar kandaren/tränsen bra? Men nog om mina träns och kandar funderingar..
 
Eftersom Felicia följde med och kikade på när jag red idag så passade jag på att göra sånt som jag annars undviker när jag rider själv. Jag började med att göra galoppombyten upp till var 3:e, det fick jag göra några diagonaler för de blev lite vingliga och jag tyckte att han blev något ostadig i formen. Sen fick jag blodad tand och gjorde flera stycken (tappade till och med räkningen i hur många) i vartannat språng. Så kul, för alla blev rena luftiga och fina! Efter en kort skrittpaus och pratstund med Felicia kortade jag tyglarna och sa - Tror du att vi klarar av att göra byten i varje? Hon såg väldigt skeptisk ut, och speciellt när hon fick höra att jag innan aldrig hade testat göra det. Men som sagt, någon gång ska det vara första gången... Jag kom fram i vänster galopp, red upp på diagonalen gav byteshjälp till höger, och sen direkt bytes hjälpt till vänster. Min duktiga häst gjorde fina, rena och luftiga byten i varje!! Otroligt. Varken jag eller Felicia hann knappt uppfatta vad som hände,  haha! Tänk vad mycket mer man provar på att göra när man har någon som övervakar och har lite koll på om allt blir rätt och bra. Jag kommer inte testa på att göra byten i varje när jag är själv, jag känner att jag behöver någon som har koll på om de blir rena. Det är nog mycket att hålla reda på mig själv och när jag ska ge byteshjälpen. hehe. Och jag som tyckte innan att det var mycket att hålla reda på i ridningen.... 
 
Så efter dagens dressyrande kommer jag att leva på väldigt väldigt länge. Duktiga duktiga Theo!! :) 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0