Fin häst,

 
 - Andas med vänster lunga. 
 
Vet ni hur man andas med vänster lunga? Det visst inte jag heller förrens igår. Men nu vet jag, och får till det om jag tänker att jag ser min vänstra lunga och hur mina revben liksom säras när jag andas. Nu undrar säkert ni vad detta har med hästar och ridning att göra. Men det har stor betydelse, tro mig. Igår sa Helena, andas med vänster lunga och genast rätade jag ut min vänstersida. Tydligen satt jag och tryckte ihop midjan. Fast det har jag varit halvt medveten om att jag kan göra, men att det kunde vara så enkelt som att "andas med vänster lunga" för att räta ut trodde jag inte. 
 
Det har blivit trimmning i ridhuset både igår och idag för Fabbe (och mig). Både jag och Helena tycker att det är dags att sätta skänkelvikningarna nu. Fabbe är nästan för ambitiös, för så fort jag tänker skänkelvikning sticker han åt sidan. Så Helena har pratat och instruerat i centrerad ridning (rätta mig om jag har fel), där ryttarens andning, energi och tanke har stor betydelse i ridningen. Iaf, så idag gjorde han ett flertal fina skänkelvikningar i skritt och trav. När både jag och Fabbe tänkte och gjorde rätt. Det är ju det som är tjusningen med ridning, att både häst och ryttare måse vara med på det. Annars blir det bara pannkaka av allt. Vidare in i galoppen fortsatte vi med lite samma tänk, tempoväxlingar där vi samlade och ökade galoppen. Där även jag fick tänka på min andning och vänster lungan. Det är tur att jag har Helena som lär mig att andas, trots att jag rider. Det är enkelt och helt naturligt, men att rida och andas rätt är galet svårt .. 
 
 
 
Bjussar på en dålig mobilbild som jag inte ens orkar redigera pga att jag är galet trött. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0