Ett besök på hästaffär, frusna som isbitar och ridning.

 
Efter att ha levt i en drömvärld i flera månader och trott att " vi kommer nog inte få en riktigt vinter", har satt sina spår. Herregud vad jag har frysit idag. Fötter, händer, ansiktet, öron, benen, typ hela kroppen. Och trots att det endast var  - 13,5 grad, så kändes det minst som - 20!! Jag som är van vid plusgrader liksom... burr... 
 
Elin sa idag att hon tyckte att det var bra att vi höll igång hästarna och red trots att det var kallt. Som det är idag, så brukar vintern vara här uppe. Och visst vänjer man sig, det gör man.. Det är dagar som denna man önskar att man åter igen stod på en fin anläggning med ett isolerat ridhus och stallet ihopsatt med ridhuset. Men det är som sagt endast en önskan. Idag åkte jag, Helena, Elin och Fabbe bort till ridhuset. Fortsatt trimmning av skänkelvikningar stod på schemat. Idag jobbade vi de endast i skritt. Känns som om det är lättare för mig att ha koll på honom, och även för han själv att ha koll på kroppen när det går lite långsammare. Han gjorde idag flera som var bra och det känns som om han börjar fatta grejen. Efter blev det galoppjobb och även lite förvänd galopp. Vi avslutade med travjobb, samla in bakbenen och sen kunna länga försiktigt och fint, balanserat. Att trycka in gång så han sprätter fint med benen är inga bekymmer, nu jobbar vi enbart med att hitta en avslappnad häst som rör sig genom kroppen. Eftersom jag tyckte att det var kallt ute hade jag bystat på mig en fleecetröja och min tjocka JohnWithaker väst. Efter ridningen insåg jag att de var lite väl mycket kläder, för jag var såklart jätte svettig. Tillskillnad från Helena och Elin som hade stått och frysit under tiden jag red.. 
 
Men att åka iväg till Theo i tron om att rida han och en till häst med blöta och svettiga kläder var ju nu i efterhand en dum tanke. Jag frös och var kall, trots att jag satt i fikarummet och försökte värma upp min stackars frusna gamla kropp. När jag väl hade fått tillbaka känseln i fingrar och tår gick jag och tog in Theo. Vet ni vad jag upptäcker när jag stänger hans boxdörr, Jo hans högra baksko ligger fint i stallgången. Väluppfostrad pålle som tar av sig skorna innan han går in i boxen... Jag drog en djup suck och insåg att det är bara till att slå på skon direkt. Tyvärr så gick det inte att göra det med mina varma handskar, så jag fick vara utan. När skon var klar var jag som en isbit igen. Insåg att det blir ingen ridning idag, utan tömkörning. När man tömkör går/springer man runt lite mer än vid ridning. Det blev en snabb tömkörning, först lite jogg i lågform, sen lite piaffjobb och så avslutade vi med en drömtrav på Theo (och mig springandes efter) Haha. 
 
 
Igår besökte jag och Elin hästaffären Häst e Bäst. Elin köpte lite hästgodis och ett fint armband. Jag hittade ett par nya ridstrumpor (kan aldrig få för många då min tvättmaskin äter strumpor) och hand warmers som jag ska testa att ha framme vid mina tår. Tanken är att jag ska ha dem när jag är ute och jobbar, för att frysa om tår i ca 8 timmar är långt ifrån skönt. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0