en bra söndag

 
Ni är väl lite sugna på att läsa om Söndagens ridning för Hasse? Förstod väl det ;) 
 
Vanligvis brukar jag köra Theo och Helena kör Fabbe. Men i söndags körde min älskade far mig och Theo för att avlasta mig lite. Väldigt väldigt snällt av honom. 
 
Jag hade innan bestämt Theos outfit. Han skulle få ha sina nya fina guldiga/vit/beige benlindor som jag köpte hos Häst e Bäst och ett snyggt schabrak i liknande färg. Jag råkade bara missa den viktiga detaljen att ta med mig ett schabrak.. Tur att Eva var där och lånade ut ett fint HV Polo schabrak till oss. Trots att det var orange och att min outfit var förstörd så gick Theo bra. Riktigt bra. Vi började med att jobba rakriktningen, jag gick även i dag rida snett i genom ett flertal ggr och känna efter så han var rak. Inte en bog eller en hov fick vara en millimeter ifrån rakriktningen. När rakriktningen var på plats fortsatte vi med skritt-galopp-skritt övergångar.  Mycket basic jobb, men det är just det som är stärkande och nyttigt inför de svårare rörelserna. Hasse hoppade även upp en sväng och korrigerade till det sista som behövdes. Sen fick jag hoppa upp och glänsa lite. Vi gjorde fin fina diagonalatravslutor och öppnor. Jag fick vara nogrann och fånga upp honom för att sedan hitta bjudningen framåt. Om det blev fel eller om jag kände att vi kom in helt fel, så då fick jag lägga volt och sen börja om. Det blev ett par volter på raken ibland, men när vi sedan gick in i slutan blev den korrekt och bra. I galoppjobbet blev det byten och piruetter. Vi avslutade med att jobba lite lätt passage och piaff. Vilket även i de rörelserna måste jag vara väldigt noggrann med att han svarar framåt. Tyvärr blev det inget filmat på slutet, utan bara i början av uppvärmingen. Men jag ska prova och se om jag kan få upp en liten film under själva uppvärmningen. Jag är inte så teknisk, så ha inte allt förstora förhoppningar.. 
 
Efter Theo var avskrittad, stretchad, lindad, lastad och påväg hem mot Östersund var det dags för den andre pållen att bli motionerad. Med Fabbe blev det även då mycket basicjobb. Jag fick se till att ha honom loss hela tiden, så han inte fick en chans att bita sig fast. När vi hade fått igenom det jobbade vi mycket bakdelsvändningar. Där fick jag tänka på att lossa honom, skjuta ut honom till yttertygeln och sen vända. Han gjorde då fina och korrekta bakdelsvändningar - Duktig lillkillen! Vi utvecklade hela grejen med bakdelsväningar genom att rida en övning - Bakdelsvändning i skritt, galoppfattning, galoppera 3 språng, avbrott till skritt, bakdelsväningar osv.  Jag gillar när det händer mycket när man rider, för både jag och hästen får då tänka till ordentligt och verkligen anstränga sig för att det ska bli bra. Fabbe var riktigt duktig och fick till övningen bra. Däremot tyckte han ibland att det var roligare att hänga med hästen som befann sig på andra delen av ridhuset, så då fick jag övertala honom till att stanna kvar på vår del och koncentrera sig på övningen. Det är det som är kul med unghästar, man får hela tiden vara vaken och alert!  
 
Det var som vanligt en lång men väldigt rolig och lärorik dag. Tack Helena, Pappa, Hasse och ni andra för en skön och lärorikdag!!  =) 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0