Dutt dutt dutt

 
Förberedelserna inför gårdagens ridning var att kolla, analysera och se de minimala korrigeringarna och hjälperna vissa dressyryttare gör. Tack du som uppfann youtube! Jag satt och kollade, såg och försökte "känna' ridningen i min egna kropp. Min plan igår var att rida som de. 
 
Torsdagar är min favoritdag var 4-6:e vecka. Det är då jag har världens bästa som hjälper och coatchar mig i ridningen. Ni tänkte rätt - HASSE!! Som vanligt är Theo först ut. Vi började med att jogga runt i en låg form. Jag fick placera mina händer på manken och verkligen ha händerna emot varandra. För att få honom så rak och inramad som möjligt. Plocka och lossa för att få honom mjuk som smör. Theo har så lätt att bryta balansen, vilket är bra till en viss del, men sånna grejer som att byta varv osv kräver en hel del planering från min sida. Så jag fick sitta och rida snett i genom ett par varv för att hitta känslan i rakheten och få honom i rätt balans. Hasse ville få honom att öppna upp sig mer över bogarna. Jag har fått instruktioner från honom förut att öva in så Theo lyfter på benen när man petar med ett spö på hans ben/bog. Så igår låg fokusen på det - öppnare och rörligare bogar. Jag fick ha ett spö i handen och dutta på bogen, dutta, dutta dutta dutta dutta dutta dutta och när man hörde BRAAAA från Hasse kände jag hur han släppte efter och blev ett snäpp rörligare över bogpartiet. Det krävs mycket känsla (som vanligt), hästen får inte samla sig utan tänka framåt, och jag måste känna och berömma direkt när han släpper och hamnar rätt. Men att det gav resultat fick jag verkligen känna. Efter vi hade gjort ett travarbete med riktigt bra kvalité gick vi vidare och jobbade samlad galopp. Jag fick verkligen lossa honom så han var helt lös, jag fick inte ha en häst som hängde i bettet. Lossa lossa och få ut ytterbogen. Vi gjorde fina skritt-galopp-skritt övergångar, utan några spänningar. Theos svaga sida är helt klart övergångar för då spänner han till och det är då det blir taktmissar, taktinslag och han slår sig fri. Men inte igår, så det ska jag verkligen jobba vidare på. Vi avslutade med att rida piruetter. Riktigt fina och herregud vad han satte sig. Jag fick verkligen se till att han inte kastade sig runt utan kontrollera varje språng. I vänster varv gjorde vi ett flertal helpiruetter, men i högervarv orkar han inte riktigt så där blir det "bara" halva. Jag är riktigt riktigt nöjd med gårdagens ridning, och galet nöjd över hur duktig Theo var. Det känns som om vi börjar komma förbi den där höga muren som ställer till det för oss ibland. Det tar tid, men vi är verkligen på god väg som det känns just nu! :)
 
Två timmar senare satt jag på hästryggen igen. Den här gången utan en tom mage. Jag fick nämligen vara grisen i stallet så jag åt upp Mamiis och Zickans mat som de hade lämnat. Att rida på tom mage är som att dricka oboy utan mjölk..
 
Med Fabbe blev det samma tänkande i ridningen som Theo, iaf i början. Hasse kom och petade på hans ben, Fabbe fick då lägga om vikten och lyfte sedan på benet. Vi ville även på honom få rörligare bogar. Det fortsatte iaf med att även Hasse fick motion för han fick jogga bredvid Fabbe och dutta, dutta, dutta ,dutta och helt plötsligt så svävade hästen fram i en trav som var så bra. Herregud vad mycket gång den hästen har i sig. Jag önskar att jag hade fått det på film, för reaktionen från dom som kollade var " HERREGUD" "SÅ FIN" "WOOOW". Men eftersom han har så mycket gång i sig så fick vi då jobba lite tvärtom. Mycket övergångar och bjudningen framåt. Han måste hitta kroppen, bli starkare för att sedan kunna göra fina skolor med den gången. Det är helt enkelt en styrketräningsfas vi ska in i nu. Det gör jag med glädje, trots att det betyder miljontals övergångar.  För resultatet senare kommer bli att jag kommer sitta och glassa i en ljuvlig trav i framtiden. Mmmmm =) 
 
Zickan följde med och knäppte bilder på båda, så i helgen kommer det ut fina bilder. För det blir alltid fina bilder när Zickan tar kort! =) 
 
 
 


Kommentarer
ACG

Ni är fantastiskt duktiga! Så blir det när man har en bra tränare!

2014-02-21 @ 10:54:55
URL: http://www.acgulle.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0