Dressyr x 2 och tårta.

 
Igår var Fabbe en glad bushäst. Glädjesprång på glädjesprång, och enda gångarten han ville gå (springa) i var såklart galopp. Så jag kan tänka mig att det var väldigt uppskattat från Fabbes (och även min) sida att det blev backträning i galopp igår! Däremot att gå från att vara en bushäst till att vara en fin dressyrhäst idag hade jag inte förväntat mig. Vi åkte idag till ridhuset i Ås, för att få se något annat ridhus och känna på annat underlag. Vi tänkte rätt mycket framåt idag. Vi började med att jobba travökningar på långsidan och diagonalen. Samma jobb även i galoppen. Vi samlade upp den lite, så som vi brukar få jobba på för Hasse, och ur det jobbade vi lite förvänd galopp. Vi avslutade med att rida några steg skänkelvikning i trav. 
 
Helena är som i stort sett alltid med när jag rider. Kollar och säger när något är bra eller om det är något jag ska tänka på. Något som hon är exremt duktig på är att se när jag spänner någon kroppsdel eller när jag inte andas rätt. Efter första galoppjobbet idag såg hon att jag spände och tryckte ned hälen och fotlederna väldigt mycket. Hon påminde mig då om att vara mjuk och följsam i hela kroppen, även i fotlederna. När jag hittade rytmen i HELA KROPPEN fick Fabbe en riktigt fin galopp. Jag kände verkligen hur även hela hans kropp hängde med i rytmen, utan spänning. Spänning skapar spänning. Så nu har jag "min vänster lunga" som jag ska komma ihåg att andas med och fotlederna som ska slappna av och följa med i rörelsen/rytmen. Tur jag har Helena som påminner mig! ;) 
 
Theo har blivit riden både lördag och söndag. Som alltid när han ska sättas igång ville han helst av allt älga fram i en stor trav, fullfart och skita i allt som heter dressyr. Därför har jag varit tvungen att rida miljontals övergångar mellan skritt-trav-skritt-trav-skritt-trav-skritt-trav. Jätte tråkigt för både han och mig, men däremot väldigt viktigt. Om jag inte gör det kommer jag inte kunna göra sådant som är kul. Typ sätta tryck i honom, rygg, samla i bakbenen, piffa, puffa, byten, priuetter och ja, rida dressyr på riktigt. 
 
Om ni har missat dag och datum så är det Söndagen den 9 Februari 2014. Det är 54 år sedan min fina Mamma föddes. Så idag har jag, Jens  och Pappa firat henne  med rosor, choklad och tårta. Så springturen jag och Isa tog i eftermiddags hade nog ingen betydelse med tanke på alla kalorier jag har tryckt i mig idag ... :P 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0