Gårdagens programridningar

 
Yes, ni läste rätt - ProgramridningAR. Igår hade jag möjligheten att rida program med båda hästarna, fast på helt olika anläggningar. Inte illa! Men som vanligt blev det en tidig morgon och sen kväll. Därav min vilodag idag. Fett nice. 
 
Jag och Theo styrde mot Malmköping ihopp om att hitta till ridhuset där programridningen var. Självklart var det ombyggnadtioner av vägen så att använda sig av Goggle Maps var totalt omöjligt. Det som gällde var att ha ögonen öppna och leta efter skyltar. Utav en slump hittade jag rätt väg och efter ett samtal och personlig vägvisare till häst hittade jag ridhuset. Framridningen till programridningen var utomhus, alt fick man hålla sig undan för personen som red programmet i ridhuset. Jag valde att rida fram ute, trots att det blåste. För er som inte vet ogillar Theo blåst väldigt mycket, dvs jag brukar alltid alltid ha luva över öronen vid ridning då. Men icke igår, eftersom jag inte hade med mig någon. Meeen det lugnade ner sig och min älskade Theo totalsket i att han inte hade luva på sig. Utan han lunkade på fint och lugnt på ridplanen. Strax innan jag skulle "starta" programmet gick jag in i ridhuset, och ojojoj så fint det var! Dessutom såg det helt nybyggt ut, vilket jag glömde fråga om. 
 
Efter en liten snabb dialog med domaren fick jag börja rida programmet jag valt, vilket var MSVB:4. Programmet flöt på relativt bra. Tyvärr tyckte jag att jag inte kom riktigt till ridning i travdelen. Det var helt enkelt slarv från min sida, för jag hade kunnat planerat vägarna mycket bättre i skolorna osv. Men däremot flöt galoppdelen på rätt bra, förutom ett byte som vi inte lyckades genomföra pga kommunikationsfel. Domaren som för övrigt heter Lotta Finstorp tyckte att jag hade en väldigt fin och pampig häst och att vi genomförde programmet fint och bra. Vilket kom som en chock för mig eftersom jag själv ansåg att jag hade kunnat gjort det så mycket bättre. Vi båda höll med om att jag kunde ha planerat in skolorna bättre, och kom överrens om att jag skulle rida ett par öppnor och slutor för att få ett bättre flyt genom dem. Efter lite tips om att lägga ner honom lite i formen och rida på framåt blev öppnorna riktigt jämna och fina. Jag tyckte såklart att programmet kändes mycket bättre efter att ha fått så bra feedback av Lotta (Haha :)) Procenten för programmet slutade på 64,28 %. Vilket jag är nöjd med! =) 
 
Jag stannade kvar och kollade lite när Lina Dolk (som annordnade programridningen) red på sin fina häst. Och strax efter hon var klar tackde jag och Theo för oss och begav oss hem mot Katrineholm igen. 
 
Det blev dock lite halvstressigt när jag väl kom hem. Jag var tvungen att först ta hand om Theo, släppa ut honom, mocka transporten, koppla av den och för att sen snabbt göra iordning Fabbe inför hans programridning. Som tur var hans programridning på anläggningen vi står på, så hela grejen lasta och köra slapp jag. 
 
Min och Fabbes akilleshäl är att han blir lite för spänd när man går från framridningen in till tävlingsbanan, speciellt när man tävlar inhomhus. Så därför red jag fram ute på ridplanen och strax innan jag skulle rida programmet gick jag in i ridhuset. Och ja, han blev spänd och tyckte att det var hemskt onödigt att gå från ridplanen in till ridhuset. Programmet, LB:2 började därför lite svagt poängmässigt. Han var väldigt ojämn i sin framåtbjudning så därför blev det vingligt och orytmiskt bitvis i programmet. Men efter halva programmet insåg jag att det här är träning, så om det blir några missar här och där så gör det inget. Så därför la jag lägga till skänkeln lite mer för att få honom att svara fram, så vi fick några galoppinslag. Men ritten avslutades bra och han hade då en jämn framåtbjudning.  Himla bra träning för Fabbe, trots att det var på "hemma plan". 
 
Om man ska summera gårdagens programridning så är ordet NÖJD RYTTARE. 



Lina Dolk på sin fina Joleen, till vänster står hennes syster Elin och till höger har vi domaren Lotta. 


Domarens kommentar efter jag och Fabbe hade genomfört programmet :) 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0