Bästa helgen på länge

 
Att få umgås med min älskade Zickan, trimma Theo och Fabbe för Hasse och äta god mat, det är fan receptet på en grym helg. Precis just det jag gjorde nu helgen som har passerat. 
 
I fredags fick båda pållarna vila, vilket gjorde att jag fick tid över, och den passade jag på att spendera tillsammans med Zickan. På hennes herrgård bjöds det på god mat, öl och en tv som slukade vårt intresse hela kvällen. Värsta fredagsmyset ju. Jag våldgästade även henne på lördagen och fick då riktig husmanskost och godis till efterrätt. Alltså, erkänn att jag hade det bra!! :) 
 
Men trots att jag har ätit stora mängder mat och onyttigt har jag även hunnit med att trimma hästarna för Hasse. Eftersom de gick ett pass i torsdags, fick jobba igenom ordentligt och korrekt, var de riktigt fina och lösgjorda i helgen. Resultatet av det blev att vi kunde höja nivån ett snäpp (YES!!!) och börja sätta ihop alla pusselbitar. Fabbe fick göra rätt för sig i lördags. Vilket han gjorde med bravur. Vi fortsatte på samma spår som innan. Rakriktning. Svårt så svårt... Men efter att ha hyvlat, flyttat honom rakt höger-vänster-höger-vänster och samlingsarbete trav-nästan skritt-trav var han helt fantastisk att sitta på. Wow säger jag bara! Vilken fantastisk häst! Tyvärr hade jag lite svårt att förstå vissa saker, något trög, men Fabbe var verkligen så fin. Jag önskar att jag, Helena och Hasse inte hade varit så tagen av stunden, för i efterhand insåg vi att någon skulle ha filmat. Nog för att känslan var så galet bra, men det hade ju varit riktigt kul att få se det. 
 
Men något jag gillar är när man lär sig av sina misstag. Så när Theo gick som bäst i söndags, fick jag det på film. Tyvärr inte på min mobil, men filmerna kommer att skickas till mig. Även Theo var i toppform efter torsdagens trimmning. Även med honom var rakriktning viktigt. Rakhäst för att få honom att jobba jämnt genom bakifrån och genom kroppen. Efter en uppvärmning bestående av jogging i lågform, kortade vi upp tyglarna och Hasse började att kommendera. Piaff, arbetstrav, passage, piaff, galopp, skritt, trav, diagonala travslutor, galopp, piruetter. Även orden lossa, hyvla, rak häst upprepades ett x-antal gånger. Det var riktigt kul att få rida och göra så mycket. Det hände saker hela tiden, jag var tvungen att vara på hugget, vaken, känna av honom, korrigera och sedan tillbaka in i rörelser. Theo var verkligen också på hugget, gjorde allt, och gjorde även alla rörelser bättre än förr. Jag är verkligen så glad över att ha en häst, som är så fin och bra som Theo är. Världens bästa helt enkelt. 
 
Och ni kan väl min avslutningstext vid det här laget? Galet glad, galet nöjd, galet lyrisk och längtar took mycket tills nästa gång Hasse kommer hit upp till ljuva Jämtland. Låt tiden gå snabbt!! =) 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0