Dressyrträning!

Igår stod Hasse-träning på schemat! 
 
Först ut var Theo. Vi är som vanligt ringrostiga när Hasse kommer upp. Men trots vår rostighet lyckades vi prestera och hittade ny ridning samt ännu lite mer gång i Theo. Fokus igår låg på att jobba in den svaga sidan och inte ta i den tygeln. För oss handlade det helt enkelt om att ha en stadig yttertygel (vänster) och enbart jobba innerskänkel, för att få honom att räta ut. Det blev även ett par "sprängningar" för att få honom mer pigg och alert för skänkeln - Check! Allt blir väldigt enkelt när man har världens bästa tränare som står och ger tips om hur man ska rida. När Theo hade rätat ut sig fortsatte vi med öppnor i trav där vi måste behålla trycket i traven, galopp piruetter där jag måste se till att ha honom rakare och även ett par byten i galoppen hann vi med. Lektionen slutade alldeles för snabbt och om vi hade orkat (jag och Theo) hade jag mer än gärna ridit i flera timmar. Det är så fruktansvärt roligt! 
 
En timme efter Theos lektion var det dags att trimma Fabbe för Hasse! Ingen vila här ;) 
 
Med Fabbe jobbade vi även mycket med att räta ut honom och jobba in den svaga sidan. Genom att tänka och utföra skänkelvikning innåt i volten för att sedan fånga upp honom med innerskänkeln. Vips så var han mycket rakare i kroppen. Nej då. Inte så enkelt var det utan vi fick traggla på lite innan han fattade grejen. Det är inte alltid lätt att vara liten. Det blev även mycket galoppjobb. Hasse tyckte att det var dags att börja tänka lite mer samling i galoppen. För han kan inte alltid vara en liten bebis och få galoppera fram i sin stora galopp. Vi lyckades få ihop galoppen så pass att vi kunde rida förvänd galopp på volt. Vi avslutade med att rida övergångar trav-galopp-trav-galopp-trav-galopp, han svarade fint i avsaktningarna likså i galoppfattningarna, duktig pålle! 
 
Som vanligt är det lärorikt, roligt och galet kul att rida för Hasse. Man lär sig alltid något nytt och för var lektion utvecklas man och kommer minst 10 steg framåt. Som alltid har jag fått med mig ett par nya verktyg som jag kan jobba vidare med. Dessutom fick jag ett väldigt fräckt tips om hur man ska driva fram hästarna utan att använda skänklar eller smackningar. Jag testade det på båda hästarna och dom svarade bra på det! :) 
 
Zickan agerade som vanligt fotograf och fick massa fina bilder på båda hästarna. Så ni har en fet bildbomb att se fram emot!! 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0