Nytt stall och programridning

 
Ni som läste rubriken läste helt rätt. Jag har bytt stall. Hittills trivs både jag och Theo väldigt bra. Theo chockade mig och även sig själv genom att stå lugnt och fint i sin hage trots att klockan var 18.00 idag. Vi som känner Theo vet att han i vanliga fall vill hellre vara inne än ute, och om han är ute efter 16.00 blir han upprörd och springer. Men inte idag. Hoppas det håller i sig. 
 
Jag kom som sagt hem i lördags. Hästarna tog resan väldigt bra och stod lugnt och fint hela vägen hem. Igår fick de båda joggas lite lugnt för att jobba igenom kroppen så inga slaggprodukter eller spänningar skulle ligga och gro i kroppen. Själv så försvann alla mina spänningar och slaggprodukter medans jag, Felicia och Sanna fixade och donade i ridhuset inför programridningen som annordnades idag. Alltså vi skrattade så att vi höll att kissa på oss. Vad vi skrattade åt vet jag inte riktigt. Men roligt hade vi, och trötta var vi. Eftersom vi var så trötta och flamsiga var jag och Sanna tvungen att åka och fixa det sista i morse. När bokstäver, stolar och bord väl var på plats åkte jag till stallet och knoppade och fixade Theo. Lite fin måste man ju vara trots att det "bara" var en programridning. 
 
Vi håller som sagt på att kämpa och traggla oss igenom MSVB:4 för tillfället, så därför var det rätt självklart val att rida det programmet idag. Theo kändes dock lite stel och spänd efter den långa resan. Så varken skolorna eller övergångarna samt bytena blev så bra som dom borde vara. Däremot gjorde inte det så mycket för jag fick försöka lösa det trots att vi red program. Och om hästen ska vara spänd så är det alldeles ypperligt att den är det på träning. Domaren Lotta Finstorp höll med och tyckte att Theo var lite spänd. Vi pratade och kom fram till att båda var eniga om vad som var våra starka samt svaga sidor. Jag fick därefter rida några öppnor och slutor, lite lägre i formen, mer framåtbjudning och mindre tvärning. Jag som ryttare var tvungen att tänka mer på vägarna och planera in och nyttja hörnpasseringarna. Theo blev tillslut väldigt fin och avslappnad och tog då i och visade sin fina härliga trav. Jag har programmet på film, men just nu befinner sig den filmen i Stockholm på min mors iphone. 
 
Eftersom det inte tillhör vardag att det annordnas programridningar här uppe, så fick även jag och Fabbe damma av oss och rida ett program. Han hade som vanligt lera över hela kroppen trots att han går med halstäcke på sig. Sanna var så snäll och borstade honom idag. 25 min senare var leran borta. Halleluleja att jag slapp borstningen idag ;) 
 
Jag har länge funderat på när jag och Fabbe kommer att kunna debutera LA. Det är mycket man vill ska stämma, galopp, skänkelvikningar, ryggning. Det krävs en helt annan bärighet och styrka genom hela programmet, om man jämnför med LB. Men det har som börjat hända lite grejer den senaste tiden så idag debuterade vi LA:3 på programridningen. Vilket han gjorde riktigt bra! Jag är så nöjd med hans program. Han skötte sig bra, och kändes riktigt fin! Vi fick några grova missar pga läskiga solkatter och andra farliga hörn, men det gör inget. Det var som sagt bara träning. När programmet var över kom jag och Lotta överrens om att jag skulle göra om uppridningen, här fick jag tänka mer framåt för att få honom mer rakriktad. Även ena skänkelvikningen fick jag göra om och även en förvänd galopp som under programmet blev pannkaka. Men när jag gjorde om den, planerade lite bättre blev den balanserad och fin. Planering planering!! 
 
Jag sitte här nu i soffan och är så nöjd med dagen. Trött glad och nöjd. Det är en bra kombo! Tusentack alla som hjälpte till idag. Och STORT Tack till dig Lotta som tog dig tid och dömde vår programridning  :) 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Vart ligger det nya stallet då? :)

2014-04-23 @ 09:45:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0