Tisdag


Idag begav jag och Zickan oss till ridhuset för att trimma hästarna.
Jag började med att jogga fram. Då brukar jag oftast bara jogga runt fyrkantspåret, men idag var han lite stark och ville inte gå i en låg form (det kanske har något att göra med att vi busade runt lite i trav innan vi började med arbetet ;)) Så jag jobbade honom på en ått-volt och la in lite halvhalter - tempoväxlingar och då kom han till en balanserad arbetstrav och sökte sig framåt-neråt. Sen efter uppvärmingen var det dags för lite ordentligt arbete. Just nu jobbar vi mycket med att han ska behålla schvunget i arbetstraven. Det är väldigt svårt för han tappar lätt ryggen vilket han gör när jag inte känner "känslan". Och rygg i ridningen är något vi vill ha, eller hur?!
.
Galopparbetet i dag bestod av det vanliga, tempoväxlingar och förvänd. Han jobbade verkligen på kanon. Jag red som en fyrkant och samlade upp galoppen i "hörnen på fyrkanten" för att sen fortsätta i arbetsgalopp.
.
.
Sen lyckades vi även hoppa idag! Det var några som kom in och började bygga upp en bana, och ja det var allt det farliga (om vi frågar Theo), vattenmattor, mur, tunnor, blommor och hinder! Så vi passade på att skutta över ett hinder på hela 50 cm. Men det mest otroliga var att vi även lyckades hoppa över vattenmattan 2 ggr!! Det är otroligt, för Theo har aldrig gillat dem.. Men det var helt kravlöst, jag småtravade mot vattenmattan med halvlånga tyglar och då hoppade han. Duktig häst!
I morgon är det dags för dressyrträning för min tränare Hasse!  :)
Jag hittade en gammal bild på honom när han blev löshoppad för typ 4 år sen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0